
М. П. Мовчан
УДК 070: 327. 82 (44)

"Le Monde" та "Le Monde diplomatique" -  
видатні представники дипломатичної преси Франції

У статті розглядаються дві французькі газети "Le Monde" (Світ) та "Le Monde diplomatique" (Дипломатичний 
світ), які е представниками дипломатичної преси Франції. Обидва видання популярні як у  Франції, так і поза її 
межами і належать до між народної якісної преси.

The principle goal o f  this article is to introduce two French newspapers "Le Monde" (The World) and "Le M onde diploma­
tique" (The Diplomatic World), which are the representatives o f  the diplomatic press in France. The both o f  newspapers enjoy 
the popularity both in France and abroad and belong to the international quality press.

Щоденна газета "Le Monde" є найви- 
датнішим представником французької преси, 
яка розповсюджується по всій країні та нале­
жить до якісної національної преси. "Le 
Monde " має серйозну репутацію на міжна­
родній арені. Її вплив можна порівняти з та­
кими великими англосаксонськими видання­
ми, як американська "New York Times", лон­
донська "The Times" або щотижневик "The 
Economist". Газета "Le Monde", на відміну від 
багатьох представників французької преси, 
"вийшла" не з руху Опору, а за бажанням 
міністрів (особливо християнських демо­
кратів) з Тимчасового уряду Французької ре­
спубліки, які воліли, щоб була відроджена ве­
лика загальнонаціональна газета, така ж пре­
стижна, як і щоденна "Le Temps" ("Час") до 
війни. Головним ініціатором створення "Le 
Monde " став генерал Де Голль. Видання бу­
ло створено 18 грудня 1944 року. А вже 19 
грудня вийшов перший номер газети. Заснов­
ником і головним редактором газети став 
Юбер Бев-Мері (1902-1989) [2]. Це видатна 
постать як у французькій журналістиці, так у 
науці й політиці. З 1928 до 1939 року він був 
директором юридичного відділу Інституту 
Франції в Празі. Паралельно він працював 
кореспондентом "Le Temps" в Чехословач- 
чині. Свій пост кореспондента він залишив у 
1938 році через те, що був незгодний з 
політикою газети, яка підтримувала "Мюн­
хенську змову". Під час окупації Франції, 
Бев-Мері був членом руху Опору. А після

© Мовчан М. П., 2003

звільнення країни, він став головним редакто­
ром щотижневика "Le Temps present" ("Су­
часний час") у 1944 році. Беручи до уваги, що 
"Le Temps" не мала дозволу на вихід через 
співробітництво з режимом Віші, її місце зай­
няв "Le Monde", який успадкував матеріаль­
но-технічне обладнання, кореспондентські 
пункти і частину персоналу.

Незважаючи на те, що "Le Monde " був 
створений як офіційний друкований орган 
уряду і тому повинен був, звичайно, висві­
тлювати офіційну точку зору, Бев-Мері праг­
нув, щоб газета все ж таки мала дух незалеж­
ності. Бев-Мері мав великий авторитет усе­
редині газети. Він зробив з "Le Monde" впли­
вове серйозне якісне видання не тільки у 
Франції, але й на міжнародній арені. Редакція 
газети "Le Monde " була сформована пере­
важно з журналістів "Le Temps", яка була 
створена в 1829 році.

Необхідно зазначити, що "Le Monde " част­
ково відмовився від фінансової допомоги дер­
жавної влади, яку, в принципі, отримували всі 
газети, які вийшли з руху Опору, і проводив 
розумну політику фінансової рівноваги. Потім 
газета перейшла на самофінансування, 
приділяючи велику увагу рекламі, яка прино­
сила чималі прибутки. Звичайно, що така 
політика забезпечувала виданню чітку еко­
номічну незалежність, а це, у свою чергу, було 
важливою умовою політичної незалежності. 
У "Le Monde " були й свої конкуренти. Події в 
Індокитаї та Алжирі у 50-х роках спричинили

37



Актуальні питання масової комунікації

політичні атаки на газету, яка виступала за на­
дання незалежності як Індокитаю, так і Алжи­
ру. Така політична позиція видання призвела 
до того, що багато промислових та фінансових 
кіл, які мали з газетою рекламні контракти та 
інші угоди, їх анулювали і в свою чергу нада­
ли кошти для щоденної газети "L'Information" 
("Інформація"), яку планувалося зробити кон­
курентоспроможною "Le Monde". Нова спро­
ба створити конкурента газеті "Le Monde " 
була зроблена у 70-х роках. З цією метою була 
створена газета "J'informe" ("Я інформую"), 
яка виходила з 20 вересня до 20 грудня 1977 
року. Але й це видання не стало конкурентом 
"Le Monde ", що міцно тримала репутацію 
впливового політичного видання.

У грудні 1969 року з нагоди 25-річчя ство­
рення газети "Le Monde " пішов у відставку її 
директор та засновник Юбер Бев-Мері. Його 
особистий престиж та позиція щодо розвитку 
газети допомогли йому захищати її неза­
лежність, незважаючи на постійний тиск 
різних політичних сил та угруповань, які нама­
галися контролювати видання. Ставлення до 
роботи, до своїх журналістів та професіона­
лізм Бев-Мері зробили з нього символ, на який 
рівнялися журналісти газети "Le Monde ". 
Після того, як Бев-Мері пішов у відставку, на 
посаді директора "Le Monde " його замінив 
Жак Фове, який очолював видання до 1982 ро­
ку. У липні цього ж року директором став 
Андре Лоранс.

"Le Monde " -  це не тільки друковане ви­
дання, але й велике фінансове підприємство. 
Починаючи з 1952 року, журналісти "Le 
Monde" беруть участь через посередництво 
Товариства редакторів, яке об’єднує жур­
налістів газети у володінні капіталом 
підприємства, що поділяється на три групи. 
Перша група -  це засновник видання. У дру­
гу групу входять працівники штату газети. І 
третя група -  керівник газети.

Незважаючи на те, що у 1952-1953 роках 
наклад газети трохи знизився, політичні ата­
ки проти "Le Monde" не вплинули негатив­
но ні на його читацьку аудиторію, ні на 
кількість продажу примірників газети. Якщо 
за станом на 1945 рік тираж газети складав

100 тис. примірників, то восени 1973 року 
наклад видання перевищував 500 тисяч [6]. 
За цей період "Le Monde" модернізував свою 
матеріально-технічну базу та придбав другу 
друкарню. За станом на 1973 рік у виданні 
працювали 1120 фахівців, з яких 158 були 
журналістами.

У 1980 році значно збільшилася читацька 
аудиторія газети "Le Monde". Насамперед 
через те, що зменшилася загальна кількість 
читачів щоденних газет "France-Soir" ("Ве­
чірня Франція") і "Le Parisien" ("Парижа­
нин"), а також конкурента "Le Monde" газе­
ти "Le Figaro" ("Фігаро"). Але з 1981 року 
фінансове становище "Le Monde" значно ус­
кладнилося. Далися взнаки фінансові втрати, 
і вже 1982 року наклад видання знизився до 
371261 примірника. Це в свою чергу спричи­
нило скорочення рекламних оголошень та 
маленьких анонсів на сторінках газети. У 
січні 1985 року на посаду директора "Le 
Monde" був обраний Андре Фонтан, який 
замінив на цій посаді Андре Лоранса. Андре 
Фонтан здійснив реформи, зокрема, мо­
дернізував виробництво та провів комп’юте­
ризацію редакції, що дозволило газеті 
зміцнити свої позиції. У вересні 1985 року 
намітилася фінансова стабілізація, що в свою 
чергу уможливило реалізацію деяких нових 
проектів у газеті. У січні 1986 року був ство­
рений додаток до газети в провінції Рон-Альп 
та телематична служба "Le Monde". Була вве­
дена рубрика "Le Monde Entreprises" ("Діло­
вий "Ле Монд"). З 1987 року почав потроху 
збільшуватися наклад видання. Крім того, бу­
ла модернізована друкарня газети в Іврі (пе­
редмістя Парижа). У 1991 році новим дирек­
тором "Le Monde" став Жак Лезурн, який 
уповільнив упровадження реформ. Але у 
січні 1995 року, коли новим директором "Le 
Monde" став Жан-Марі Коломбані, газета 
дістала друге дихання. Вона стала ди- 
намічнішою, почалося омолодження кадрів, 
розширилися і зміцнилися відділи міжнарод­
ної та внутрішньої політики, були створені 
нові рубрики "Горизонти" і "Дебати", де дру­
куються аналітичні матеріали на суспільно- 
політичні, економічні та інші теми. Незважа­

38



М. П. Мовчан

ючи на те, що "Le Monde" є офіційною уря­
довою газетою, Коломбані намагався зміц­
нити її політичну та економічну неза­
лежність, що піднесло її авторитет як серйоз­
ної якісної газети для політиків і дипломатів, 
промисловців і фінансистів, журналістів, ви­
кладачів і студентів, для інтелектуалів як 
Європи, так і всього світу.

У газеті "Le Monde" введено посаду 
медіатора, який є своєрідним посередником 
між газетою і читачами з метою підтримання 
постійного діалогу. У виданні також існує 
Документаційний центр -  електронний архів, 
де працюють журналісти і науковці. Крім то­
го, підприємство "Le Monde" видає щотиж­
невики, призначені для абонентів за кордо­
ном, та кілька щомісячних видань: "Le Mon­
de diplomatique" ("Дипломатичний світ"), "Le 
Monde des philatelists" ("Світ філателістів"), 
"Le Monde de l'education ("Світ освіти"), 
"Dossiers et documents du Monde" ("Досьє і 
документи газети "Jle Монд").

Від часу створення газети "Le Monde" у 
грудні 1944 році і донині політичні сили 
Франції змагаються за зміцнення свого впли­
ву на цей важливий друкований орган. Голо­
вна боротьба точиться між "правими" і "ліви­
ми" -  голлістами і соціалістами. Як зазнача­
лося, газета була створена за ініціативою 
правих сил, але поступово "лівим" вдалося 
встановити контроль над виданням. Надто 
контроль зміцнився за президентства 
соціаліста Франсуа Мітерана (1981-1995). 
Крім того, на політичну спрямованість ви­
дання "Le Monde" суттєво впливають також і 
особливості внутрішньої політики країни, 
що полягають у так званому "cohabitation". 
Термін "cohabitation", який перекладається як 
"співіснування", означає ситуацію у внутрі­
шньополітичному житті Франції, коли прези­
дент і прем'єр-міністр належать до проти­
лежних політичних партій і угруповань. На­
приклад, "лівий" президент і "правий" пре­
м’єр-міністр, або навпаки. Таких випадків у 
П’ятій республіці було достатньо. Напри­
клад, у середині 80-х років голліст Жак Ши- 
рак був прем’єр-міністром при президенті- 
соціалістові Франсуа Мітерані. Потім на по­

чатку 90-х років "правий" Едуард Балладюр 
був прем’єром при "лівому" Мітерані. До пре­
зидентських виборів у Франції у квітні-травні 
2002 року в країні тривало "cohabitation", ко­
ли президент-голліст Жак Ширак мав 
співіснувати з прем’єром-соціалістом Ліоне- 
лем Жоспеном. Звичайно, що в цих умовах 
"праві" намагалися встановити свій контроль 
над урядовою газетою "Le Monde", а "ліві" 
втримати і зберегти свої позиції у виданні. 
Щодо зовнішньополітичної орієнтації цього 
видання та висвітлення проблем європейської 
безпеки (такі, наприклад, як розширення НА- 
ТО або формування Спільної Зовнішньої і 
Оборонної Політики ЄС), то тут газета нама­
гається реалізовувати та відстоювати націо­
нальні інтереси Франції на європейській і 
міжнародній арені. При цьому проблема 
"cohabitation" суттєво впливає на тематику і 
політичну спрямованість публікацій.

"Le Monde diplomatique" є філіалом кон­
церну французької газети "Le Monde". Проте 
"Le Monde diplomatique" має свою незалежну 
позицію та концепцію розвитку. Цей 
щомісячник був створений у 1953 році з ме­
тою забезпечення спеціальною аналітичною 
інформацією з різноманітних міжнародних і 
зовнішньополітичних проблем урядові і 
дипломатичні кола Франції та дипломатичні 
представництва країни за кордоном.

Створення цього видання було зумовлено 
часом. Франція, яка після другої світової 
війни стала фактично одним із головних іде­
ологів європейської інтеграції, яка допомог­
ла інтегрувати і повоєнну Німеччину в Євро­
пу, потребувала друкованого органу, з одно­
го боку, для інформування європейських і 
світових політичних кіл про розвиток як 
французької зовнішньої політики, так і 
політичної і воєнної ситуації в інших держа­
вах, а з іншого -  через "Le Monde diploma­
tique" Франція намагалася впливати на дип­
ломатичні кола закордонних країн, відстою­
ючи французькі національні інтереси [4]. 
Треба наголосити, що у той період Франція 
вела колоніальну війну в Індокитаї та нама­
галася зберегти свої колонії у Північній та 
Центральній Африці.

39



Актуальні питання масової комунікації

З самого початку свого існування "Le 
Monde diplomatique" щомісяця подавав цікаві 
та якісні аналітичні матеріали на міжнародну 
і зовнішньополітичну проблематику, інтерв’ю 
з відомими політиками і політологами. Сьо­
годні газета стала авторитетним виданням, на 
яке посилаються і яке цитують. "Le Monde 
diplomatique" став своєрідною енциклопедією 
для фахівців міжнародної політики. Його на­
клад складає майже 185 тис. примірників і з 
кожним роком він все більше зростає. Це ви­
дання стало настільною книгою не тільки в 
міністерстві закордонних справ Франції та у 
французьких дипломатичних представни­
цтвах за кордоном, але майже у всіх диплома­
тичних відомствах різних країн світу. Цей 
факт свідчить зайвий раз про якість і 
аналітичність " Le Monde diplomatique".

Незважаючи на те, що "Le Monde diploma­
tique" належить концерну "Le Monde", він 
має певну політичну незалежність. У 
публікаціях щомісячника обстоюється, на­
самперед, офіційна зовнішня політика 
країни. "Le Monde diplomatique" має невели­
кий штат. Крім головного редактора та його

заступників, у газеті працюють від 10 до 15 
журналістів, які здійснюють обробку та реда­
гування матеріалів. Для газети переважно пи­
шуть автори: політологи, журналісти-міжна- 
родники, дипломати, політики, військові екс­
перти. Друкується багато інтерв’ю з прези­
дентами і прем’єр-міністрами, міністрами за­
кордонних справ. "Le Monde diplomatique", 
як зазначають самі співробітники, є газетою, 
яку роблять фахівці для фахівців, і де друку­
ються фахівці.

1. "Frankreich", Ministère des Affaires 
Etrangères. -  Paris, 1999.

2. Pierre Albert ".La Presse", Presses 
Universitaires de France. -  Paris, 1991. -  P. 84.

3. Fernand Terrou, "L'information", Presses 
Universitaires de France. -  Paris, 1992.

4. Marieluise Christadler, Henrik 
Uterwedde, "Laenderbericht Frankreich". -  
Bonn, 1999. -  P. 521.

5. "L'etat de la France et de ses habitants", 
Edition 1989, sous la direction de Minelle 
Verdie. -  Paris, 1989.

6. "France", Ministère des Affaires 
Etrangères, -  Paris, 1995. -  P. 241.

40


